På SOS Alarm finns personal dygnet runt. De ger dig råd under tiden du väntar på ambulans.
Du kan ringa till 1177 när som helst, både på dagen och på natten. Här får du prata med någon som kan svara på dina frågor. Du får veta om det är något du kan göra själv eller om du ska kontakta din vårdcentral eller annan vårdenheten för ytterligare råd och bedömning. Du som är hörselskadad, döv eller talhandikappad kan få råd och hjälp på texttelefon. Telefonnumret är 020 600 600.
Vänd dig alltid till din vårdcentralen i första hand. Där får du en medicinsk bedömning om hur du ska gå vidare när du har skadat dig eller inte mår bra. Personalen på vårdcentralen har stor erfarenhet och kunskap om de flesta skador och sjukdomar. Om det behövs får du en remiss till sjukhuset. Är du listad på Läkarhuset är du välkommen att ringa oss. Vi har numera möjlighet att göra om ditt telefonsamtal till ett videomöte där vi på ett säkert sätt direkt kan bedöma ditt behov av vård direkt.
Telefon: 0372-155 80 Vardagar: kl.08.00–17.00
Vi på Läkarhuset har tillsammans med övrig vård i region Kronoberg skapat ett system där du beroende på vårdbehov får rätt kontakt dygnet runt. Hela sjukvården i Kronoberg har samma journalsystem vilket ger en säker kvalitet för vården till dig.
En förlängning av vårdcentralen, du får efter medicinsk bedömning hjälp med åkommor som bör åtgärdas under kvällen. (Utredningar och sjukskrivningar är exempel på sådant som din vårdcentral gör dagtid)
På akutmottagningen får du hjälp om du har drabbats av svår sjukdom eller skadats allvarligt i en olycka. Patienter med störst behov av vård tas alltid om hand först. Nödnumret 112 finns för att larma ambulans om du själv eller någon i din närhet har en livshotande tillstånd och omedelbart behöver akutsjukvård.
Det finns information via www.1177 ang regelverk, kostnader och annat du vill ha reda på. Hittar du inte informationen finns det vårdlotsar i region Kronoberg du kan ringa för klargörande.